
  

No. _________ 

In the 

Supreme Court of the United States 

 
BYD COMPANY LTD. 

Petitioner, 
v. 

VICE MEDIA LLC, 
Respondent. 

─────────────── 

On Petition for Writ of Certiorari to the United States 
Court of Appeals for the Second Circuit 

PETITION FOR WRIT OF CERTIORARI 

 
 
 

 
CHARLES J. HARDER 
Counsel of Record 
DILAN A. ESPER 
HARDER LLP 
8383 Wilshire Blvd. Ste. 526 
Beverly Hills, CA  90211 
(424) 203-1600 
CHarder@HarderLLP.com 
DEsper@HarderLLP.com 
 

Attorneys for Petitioner 
 



ii 

QUESTION PRESENTED 
 
 New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254 
(1964), St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727 (1968), 
and Harte-Hanks Communications, Inc. v. 
Connaughton, 491 U.S. 657 (1989), balanced the 
reputational interests of public figures in defamation 
cases with the First Amendment interests of 
defendants, by requiring that public figure plaintiffs 
meet the significant burden of proving “actual malice” 
by clear and convincing evidence at trial, but 
permitting plaintiffs to plead such claims and obtain 
discovery to establish defendants’ mental state and 
meet the actual malice standard. 

 
 The question presented is whether Bell Atlantic 
Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544 (2007), and Ashcroft 
v. Iqbal, 556 U.S. 662 (2009), sub silentio overturned 
the balance struck in Sullivan and its progeny, and 
created a new, more robust privilege, permitting even 
intentional or reckless defamation of public figures so 
long as plaintiffs do not have the facts regarding the 
defendant’s mental state at the time of suit and would 
require discovery to prove that the defendant 
recklessly disregarded the truth. 
  



iii 

CORPORATE DISCLOSURE STATEMENT 

 Petitioner BYD Company Ltd. is a nongovernmental 
corporation.  It has no parent corporation and no 
publicly held corporation owns 10% or more of its 
stock. 
 

RELATED PROCEEDINGS 
 
 BYD Company Ltd. v. VICE Media LLC, No. 20-cv-
3281 (AJN), U.S. District Court for the Southern 
District of New York.  Order entered March 31, 2021, 
available at 531 F. Supp. 3d 810. 
 
 BYD Company Ltd. v. VICE Media LLC, No. 21-
1097, U.S. Court of Appeals for the Second Circuit.  
Memorandum entered March 1, 2022, available at 
2022 WL 598973. 
  



iv 

TABLE OF CONTENTS 

TABLE OF CONTENTS  ........................................... iv 

TABLE OF AUTHORITIES  ...................................... vi 

INTRODUCTION ........................................................ 1 

OPINIONS BELOW .................................................... 4 

JURISDICTION .......................................................... 4 

CONSTITUTIONAL PROVISIONS INVOLVED ...... 4 

STATEMENT OF THE CASE .................................... 5 

REASONS FOR GRANTING THE WRIT .................. 8 

1. Sullivan Struck a Balance Where Public 
Figure Plaintiffs Were Required to Prove 
Actual Malice at Trial, But Could Take 
Discovery to Obtain Facts Regarding the 
Defendants’ Mental State  ................................ 8 

2. After Iqbal and Twombly, the Courts of 
Appeal Changed the Sullivan Balance and 
Created a New First Amendment Privilege to 
Knowingly Defame  ........................................ 13 

3. This Court Should Resolve the Conflict in the 
Lower Courts as to How Iqbal And Twombly 
Apply to Defamation Cases  ........................... 20 

 
CONCLUSION .......................................................... 22 

APPENDIX ................................................................ 1a 



v 

 
TABLE OF CONTENTS 

 
Appendix 

 
Order of the District Court ....................................... 2a 

Decision of the Second Circuit Court of Appeals ... 31a 

 

 
 



vi 

TABLE OF AUTHORITIES 

 Page(s) 

Cases 

Ashcroft v. Iqbal, 
556 U.S. 662 (2009) .. ii, 1, 2, 3, 4, 11, 13, 14, 19, 20 

Bell Atlantic Corp. v. Twombly, 
550 U.S. 544 
(2007) ........................................................................ 
 ................ ii, 1, 2, 3, 4, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 21 

Berisha v. Lawson, 
141 S.Ct. 2424 (2021) ............................................. 1 

Biro v. Conde Nast, 
807 F.3d 541 (2d Cir. 2015) ................................. 16 

Church of Scientology Int’l v. Behar, 
238 F.3d 168 (2d Cir. 2001) ................................. 13 

Earley v. Gatehouse Media 
Pennsylvania Holdings, Inc., 
2015 WL 1163787 (M.D. Pa. Mar. 13, 
2015) ......................................................... 13, 16, 21 

Flowers v. Carville, 
310 F.3d 1118 (9th Cir. 2002) .............................. 12 

Gertz v. Robert Welch, Inc., 
418 U.S. 323 (1974) ................................................ 9 



vii 

Harte-Hanks Communications, Inc. v. 
Connaughton, 
491 U.S. 657 (1989) ..........................................ii, 11 

Michel v. NYP Holdings, Inc., 
816 F.3d 686 (11th Cir. 2016) ............ 13, 14, 15, 20 

Nelson Auto Center, Inc. v. Multimedia 
Holdings Corp., 
951 F.3d 952 (8th Cir. 2020) .................... 16, 21, 22 

New York Times Co. v. Sullivan, 
144 So. 2d 25 (Ala. 1962) ....................................... 9 

New York Times Co. v. Sullivan, 
376 U.S. 254 (1964) ..................................................  

..................ii, 1, 2, 3, 8, 9, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21 
 
Pace v. Baker-White, 

432 F. Supp. 3d 495 (E.D. Pa. 2020) ................... 21 

Palin v. New York Times Co., 
940 F.3d 804 (2d Cir. 2019) ................................. 22 

Resolute Forest Products, Inc. v. 
Greenpeace Int’l, 
302 F. Supp. 3d 1005 (N.D. Cal. 
2017) ..................................................................... 17 

Rodriguez de Quijas v. Shearson/ 
American Express, Inc., 
490 U.S. 477 (1989) .............................................. 15 

Schatz v. Republican Leadership 
Committee, 
669 F.3d 50 (1st Cir. 2012) .................................. 21 



viii 

St. Amant v. Thompson, 
390 U.S. 727 (1968) .............................. ii, 10, 15, 16 

Tah v. Global Witness Publishing, Inc., 
991 F.3d 231 (D.C. Cir. 2021) ................................ 1 

Statutes and Constitutional Provisions 

28 U.S.C. § 1254(1) ...................................................... 4 

28 U.S.C. § 1291 .......................................................... 4 

28 U.S.C. § 1332 .......................................................... 4 

U. S. Const. First Amndmt ......... 4, 8, 9, 12, 13, 15, 21 

Rules 

Fed. R. Civ. P. 12(b)(6) .................................... 5, 18, 20 

 

 



1 

INTRODUCTION 
 
 This case arises out of a troubling trend in the 
lower courts.  At a time when Justices of this Court 
and other prominent judges have been discussing 
whether the New York Times Co. v. Sullivan “actual 
malice” standard for public figure defamation 
plaintiffs should be reexamined and perhaps curtailed 
or overturned,1 many federal Courts of Appeal and 
District Courts have effectively created a new, 
broader privilege allowing people to defame public 
figures, even intentionally, without facing liability. 
 
 The mechanism that the lower courts have used is 
this Court’s holdings in Ashcroft v. Iqbal and Bell 
Atlantic Corp. v. Twombly, cases that require 
plaintiffs to meet a “plausibility” standard when 
pleading.  That plausibility standard is supposed to be 
minimal, merely requiring the plaintiff to provide the 
judiciary with some assurance that there is factual 
support for the claim.  But in defamation cases, the 
Iqbal/Twombly standard is now commonly being used 
to dismiss any claim where the plaintiff does not at 
the time of filing already possess proof of the 
defendant’s mental state.  Plaintiffs are being denied 
the right to take discovery to obtain the necessary 
clear and convincing evidence that the defendant 
recklessly disregarded the truth, even though this is 
an issue of the defendant’s mental state and the 

                                            
1 See, e.g., Berisha v. Lawson, 141 S.Ct. 2424, 2424 (2021) 

(Thomas, J., dissenting from denial of cert.); id. at 2425 
(Gorsuch, J., dissenting from denial of cert.); Tah v. Global 
Witness Publishing, Inc., 991 F.3d 231, 243 (D.C. Cir. 2021) 
(Silberman, J., dissenting). 



2 

evidence is thus in the control of the defendant when 
the complaint is written.  The effect of this practice by 
the lower courts is to broaden the Sullivan privilege 
in a manner that is almost unrecognizable.  The 
original Sullivan privilege protected those who 
accidentally publish falsehoods, while allowing cases 
to proceed against those who recklessly disregard the 
truth.  However, now, even knowing, blatant liars can 
(and do) escape defamation liability and successfully 
obtain a dismissal of defamation claims against them.  
The basis for these dismissals is that the plaintiff, 
having taken no discovery, cannot specifically allege 
the defendant’s mental state at the time the 
defamatory statement was made. 
 
 This practice is a dangerous expansion of Sullivan, 
in favor of defamation defendants.  The Sullivan 
standard was never intended to protect those who 
knowingly or recklessly lie, nor should it.  But that is 
how Sullivan has evolved in the lower courts, post- 
Iqbal/Twombly.   
 
 This Court therefore should intervene and 
announce the proper standard for pleading 
defamation cases—a standard that does not misuse 
Iqbal and Twombly to resurrect the argument rejected 
in Sullivan and create a new privilege to defame 
someone with impunity, even when the defendant is 
knowingly lying or recklessly disregarding the truth. 
This is especially important given that so many 
commentators, judges, and even Justices of this Court 
have expressed concern as to the breadth of even the 
original Sullivan privilege. 
 
 



3 

 Independently, the lower courts applying the 
Iqbal/Twombly standard to actual malice have been 
wildly inconsistent.  Some lower courts are actually 
reversing the traditional standard of pleading and 
drawing inferences in the defendant’s favor, while 
other decisions are at least somewhat more moderate 
and draw inferences in the plaintiff’s favor.  This 
Court should therefore step in to establish how 
Iqbal/Twombly should be applied to motions to 
dismiss in defamation cases. 
 
 In the case at bar, Petitioner pleaded a claim that, 
pre-Iqbal and Twombly, would have clearly merited 
discovery on the actual malice issue: Petitioner 
claimed Respondent published an article that 
misrepresented the contents of a non-governmental 
organization’s report that was in the Respondent’s 
possession at the time Respondent published its story.  
Under the pre-Twombly standard, a claim that 
Respondent had in its possession a report that said X, 
and Respondent misrepresented the report and 
published Y instead, would have been sufficient to 
move the case past the pleadings stage and into 
discovery on the actual malice issue.  Petitioner would 
be permitted to take discovery directed to 
Respondent’s mental state when it made the 
defamatory statement.  However, the Second Circuit, 
applying the new Sullivan-on-steroids standard, 
concluded that Petitioner could not even take 
discovery as to whether Respondent was aware of the 
information in the NGO’s report that contradicted 
Respondent’s story.  Because it was impossible for 
Petitioner to allege what specifically Respondent was 
subjectively thinking at the time of publication, the 
Second Circuit denied discovery.  This was clear error. 



4 

 
 This Court should grant certiorari and make clear 
that Iqbal and Twombly did not create a new First 
Amendment privilege to allow people to recklessly or 
even intentionally defame public figures by denying 
plaintiffs the only realistic mechanism—discovery—
to prove the defendant’s mental state. 
 

OPINIONS BELOW 
 
 The opinion of the Court of Appeals (Pet. App. 2a) 
is reported at 2022 WL 598973 (2d Cir. Mar. 1, 2022).  
The opinion of the District Court (Pet. App. 54a) is 
reported at 531 F. Supp. 3d 810 (S.D.N.Y. 2021). 
 

JURISDICTION 
 
 The District Court had jurisdiction under 28 
U.S.C. § 1332 because the parties are diverse and the 
amount in controversy was over $75,000.  The Second 
Circuit had appellate jurisdiction under 28 U.S.C. § 
1291. 
 
 The Court of Appeals entered its decision on March 
1, 2022.  This Court’s jurisdiction is invoked under 28 
U.S.C. § 1254(1). 
 

CONSTITUTIONAL PROVISIONS INVOLVED 
 

U.S. Const. amend. I. 
 

 Congress shall make no law respecting an 
establishment of religion, or prohibiting the free 
exercise thereof; or abridging the freedom of speech, 
or of the press; or the right of the people peaceably to 



5 

assemble, and to petition the Government for a 
redress of grievances. 
 

STATEMENT OF THE CASE2 
 
 Petitioner BYD Company Ltd. (an acronym for 
“Build Your Dreams”; herein “Petitioner” or “BYD”), 
is a publicly-traded corporation and one of the world’s 
largest producers and suppliers of electric vehicles, 
including electric cars, buses, trucks and forklifts, 
solar panels and lithium batteries, and personal 
protective equipment (“PPE”) including masks used 
by frontline personnel during the COVID-19 
pandemic, among many other innovative, important 
and useful products.  Warren Buffet’s company, 
Berkshire Hathaway, is an investor in BYD.  In 2020, 
BYD won a contract to supply the State of California 
with $1 billion worth of PPE masks to protect its 
nurses, doctors, caregivers, first responders and other 
frontline personnel during the COVID-19 pandemic.  
BYD is based in China. 
 
 Before the events that gave rise to this litigation, 
BYD enjoyed a very good reputation as a reliable 
supplier of quality products in the global marketplace. 
 
 On or about April 11, 2020, Respondent VICE 
Media LLC (“Respondent” or “VICE”) published an 
article on its website (the “Article”) falsely claiming 
that BYD was implicated in one of the most publicized 
and brutal human rights violations of modern times, 

                                            
2 Because this is an appeal from an order dismissing the 
complaint under Fed. R. Civ. P. 12(b)(6), the facts as plausibly 
pleaded by Petitioner are taken to be true. 



6 

the Chinese government’s treatment of the Uyghur 
minority in Eastern China.  VICE falsely claimed that 
BYD was “using forced Uighur labor in its supply 
chain.” 
 
 VICE’s claim was based on a single named source: 
a report by an Australian non-governmental 
organization called the Australian Strategic Policy 
Institute (“ASPI”).  ASPI published the report, 
entitled Uyghurs for sale: ‘Re-education’, forced labour 
and surveillance beyond Xinjiang (the “ASPI Report”), 
on March 1, 2020. 
 
 The ASPI Report does not state that BYD “us[ed] 
forced Uyghur labor in its supply chain,” as the Article 
claims.  Rather, the ASPI Report is very specific in its 
allegation as to what BYD allegedly did:  ASPI says 
that BYD did business with a company, which in turn 
owned a subsidiary that had used Uyghur forced 
labor.  The ASPI Report does not say that the 
subsidiary of the third party company ever produced 
any products for or sold any raw materials to BYD, or 
that the subsidiary was even part of BYD’s supply 
chain. 
 
 Specifically, the text of the ASPI Report contains 
only three mentions of BYD; most of its text concerns 
allegations relating to other companies such as Nike, 
Apple, and Calvin Klein.  The first two mentions of 
BYD in the ASPI Report are exactly the same, and 
mention BYD as part of a list of companies that 
purportedly are “directly or indirectly benefiting from 
the use of Uyghur workers outside Xinjiang through 
potentially abusive labour transfer programs as 
recently as 2019.”  The ASPI Report provides no 



7 

further explanatory text, and, of course, “indirect 
benefit” is not remotely the same as “using forced 
labor in [the] supply chain,” the allegation made by 
VICE. 
 
 The only other mention of BYD in the text of the 
ASPI Report alleges that a company named Dongguan 
Yidong Electronic Co. Ltd. (“Dongguan”) supplies 
“directly” to BYD.  The ASPI Report further alleges 
that Dongguan owns a subsidiary called Hubei Yihong 
Precision Manufacturing Co. Ltd. (“Hubei”), and that 
Hubei employed 105 Uyghur workers who were 
transferred to Hubei, presumably by the Chinese 
government.  There is no allegation in the ASPI 
Report that any of the 105 Uyghur workers who 
supposedly worked for Hubei ever worked on 
any aspect of BYD’s supply chain or that BYD 
had any relationship whatsoever with Hubei, or 
benefitted in any way from Hubei or its 
workers.3 
 
 BYD’s Complaint contains extensive allegations of 
actual malice.  The Complaint alleges that, prior to 
publication, VICE knew that the contents of the ASPI 
Report did not support its claim regarding BYD’s 
alleged use of forced labor in its supply chain.  The 
Complaint further alleges that VICE did not rely on 
any other source to support its claim regarding forced 
labor and recklessly disregarded information that 

                                            
3 The ASPI Report also contains a diagram that shows an arrow 
between Hubei and BYD.  However, the text accompanying the 
diagram refers the reader to the appendix, which confirms that 
ASPI’s actual claim is that BYD did business with Hubei’s 
parent, not that BYD used Hubei in its supply chain. 



8 

showed ASPI was an unreliable source, especially 
when used as the sole source for such an explosive 
allegation.  BYD further alleges that the defamatory 
statement would foreseeably cause tremendous 
reputational and economic harm to BYD. 
 
 The defamatory statements in the Article have 
caused, and will continue to cause, extraordinary 
damage to BYD.  Potential business deals were 
delayed, obstructed and/or terminated based directly 
on the false allegations in the Article. 
 
 BYD filed its Complaint on April 27, 2020.  VICE 
moved to dismiss.  After the parties filed opposition 
and reply papers, the District Court granted VICE’s 
motion.  In a published opinion, the District Court 
held that BYD failed to sufficiently allege actual 
malice in support of its claim based on the ASPI 
Report.  The Second Circuit Court of Appeals affirmed 
on the same ground in an unpublished memorandum. 
 

REASONS FOR GRANTING THE WRIT 
 

1. Sullivan Struck a Balance Where Public 
Figure Plaintiffs Were Required to Prove 
Actual Malice at Trial, But Could Take 
Discovery to Obtain Facts Regarding the 
Defendants’ Mental State. 

 
 This Court’s landmark decision in New York Times 
Co. v. Sullivan federalized certain aspects of 
defamation law due to First Amendment concerns.  
Among the requirements imposed are two that are at 
issue here: 
 



9 

a. That a public official must prove the defendant 
acted with “actual malice” (at least reckless 
disregard of the truth) to obtain a defamation 
judgment (this holding was later extended to 
public figures as well). 

 
b. That actual malice must be proven at trial by 

clear and convincing evidence, not a mere 
preponderance of the evidence. 

 

 Importantly, the Court’s decision in Sullivan took 
a middle ground.  The Alabama state courts had taken 
the position that defamation was categorically 
unprotected under the First Amendment.  New York 
Times Co. v. Sullivan, 144 So. 2d 25, 40 (Ala. 1962) 
(“The First Amendment of the U. S. Constitution does 
not protect libelous publications.”).  On the other 
hand, Justices Black and Douglas of this Court took 
the position that defamation suits by public officials 
should be barred under all circumstances, even if the 
defendant knowingly lied about them.  Sullivan, 376 
U.S. at 293 (Black, J., concurring) (“The requirement 
that malice be proved provides at best an evanescent 
protection for the right critically to discuss public 
affairs and certainly does not measure up to the 
sturdy safeguard embodied in the First 
Amendment.”).  This Court struck a compromise and 
adopted an approach that permits suits and 
judgments against liars and those who consciously 
disregard the truth, so long as the proof at trial is 
clear and convincing.  This Court later extended the 
same standard, described as “actual malice,” to also 
apply to public figure plaintiffs.  Gertz v. Robert Welch, 
Inc., 418 U.S. 323, 342 (1974). 



10 

 On at least two occasions, this Court has 
reaffirmed and clarified the actual malice standard.  
First, St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 732 
(1968), gave vivid examples of the sort of conduct that 
would constitute reckless disregard of the truth: 

The defendant in a defamation action brought 
by a public official cannot, however, 
automatically insure a favorable verdict by 
testifying that he published with a belief that 
the statements were true.  The finder of fact 
must determine whether the publication was 
indeed made in good faith.  Professions of good 
faith will be unlikely to prove persuasive, for 
example, where a story is fabricated by the 
defendant, is the product of his imagination, or 
is based wholly on an unverified anonymous 
telephone call.  Nor will they be likely to prevail 
when the publisher’s allegations are so 
inherently improbable that only a reckless man 
would have put them in circulation.  Likewise, 
recklessness may be found where there are 
obvious reasons to doubt the veracity of the 
informant or the accuracy of his reports. 

 The St. Amant examples illustrate the 
evidentiary nature of the Sullivan actual malice 
standard.  St. Amant posits that the defendant will 
testify he or she published in good faith but that such 
testimony will be insufficient to defeat liability.  This 
presumes the complaint will not be dismissed based 
solely on the defendant’s claimed good faith, and that 
discovery will be taken and testimony given.  
Similarly, St. Amant suggests that plaintiffs will have 
an opportunity to prove the defendant simply 



11 

fabricated the story or relied on unverified or 
anonymous sourcing, or an unreliable source.  This 
holding presumes that plaintiffs will obtain discovery 
on the issue of actual malice because, realistically, 
such information can only be obtained in discovery: 
plaintiffs will know nothing about defendants’ source 
or sources, or their mental state, before such discovery 
is taken. 
 
 This Court returned to actual malice in Harte-
Hanks Communications, Inc. v. Connaughton, 491 
U.S. 657 (1989).  There, the Court discussed two ways 
of defining reckless disregard for the truth:  a “high 
degree of awareness of probable falsity” or the 
defendant having “entertained serious doubts as to 
the truth of his publication.”  Id. at 667.  Again, the 
defendant’s subjective mental state is paramount to 
the analysis:  a plaintiff is not a mind-reader, and thus 
will need discovery to present evidence at trial that 
the defendant was aware of the probable falsity of the 
defamatory statement, or entertained serious doubts 
prior to publication.  How else, besides discovery, can 
a plaintiff possibly obtain such evidence?  
Connaughton evaluated a full evidentiary record in 
determining that the actual malice standard was 
satisfied in that case, including proof that the 
newspaper in Connaughton made a decision not to 
listen to tapes that would have called its story into 
doubt.  Id. at 683.  No plaintiff could obtain this sort 
of evidence—that the reporters deliberately decided 
not to listen to tapes within their possession—without 
discovery. 
 
 Thus, prior to Iqbal and Twombly, the balance 
struck by this Court was that defamation defendants 



12 

are protected from liability for their negligent 
publication of falsehoods of and concerning public 
figures, but when they act with the requisite scienter 
(reckless disregard of the truth), proven with clear 
and convincing evidence, there is no legal privilege 
against defamation liability.  Plaintiffs thus would 
need to establish, with convincing clarity, what the 
defendants knew and when they knew it. This 
evidence would be obtained in discovery, because the 
information is not otherwise available to plaintiffs:  
defendants’ state of mind certainly is not a matter of 
public record.  And if the plaintiff is unable to obtain 
in discovery sufficient evidence of the defendant’s 
reckless disregard of the truth, then the First 
Amendment would require that the defendant prevail 
in the case. 
 
 In accordance with the framework set out in this 
Court’s defamation decisions, federal courts have 
permitted defamation plaintiffs to allege actual 
malice generally.  For instance, Flowers v. Carville, 
310 F.3d 1118, 1130 (9th Cir. 2002), contains a typical 
discussion of the issue, citing earlier cases from the 
Second and Fifth Circuits:  “This case is before us on 
a motion to dismiss.  We ask only whether the 
pleadings are sufficient, not whether the plaintiff 
could find evidence to support them....  The First 
Amendment imposes substantive requirements on the 
state of mind a public figure must prove in order to 
recover for defamation, but it doesn’t require him to 
prove that state of mind in the complaint.”  Id. (citing 
Belli v. Orlando Daily Newspapers, Inc., 389 F.2d 579, 
589 (5th Cir. 1967); Boyd v. Nationwide Mutual 
Insurance Co., 208 F.3d 406, 410 (2d Cir. 2000)).  As 
the Second Circuit summarized, “resolution of the ... 



13 

actual malice inquir[y] typically requires discovery.”  
Church of Scientology Int’l v. Behar, 238 F.3d 168, 173 
(2d Cir. 2001).  This was settled law pre-Iqbal and 
Twombly. 
 

2. After Iqbal and Twombly, the Courts of 
Appeal Changed the Sullivan Balance and 
Created a New First Amendment Privilege 
to Knowingly Defame. 

 
 This Court’s decisions in Iqbal and Twombly 
impose a “plausibility” standard on federal pleading.  
While the plausibility standard was not intended to be 
onerous, see Twombly, 550 U.S. at 556 (“And, of 
course, a well-pleaded complaint may proceed even if 
it strikes a savvy judge that actual proof of those facts 
is improbable, and that a recovery is very remote and 
unlikely.”) (cleaned up), the lower courts have taken 
the opposite approach: they have declared that 
pleading actual malice in a defamation case now 
requires the plaintiff to have specific knowledge of 
what the defendant knew and/or was thinking at the 
time of the publication, and that pleading actual 
malice is, in fact, an “onerous task.”  Earley v. 
Gatehouse Media Pennsylvania Holdings, Inc., 2015 
WL 1163787 at *2 (M.D. Pa. Mar. 13, 2015). 
 
 The Eleventh Circuit’s decision in Michel v. NYP 
Holdings, Inc., 816 F.3d 686 (11th Cir. 2016), vividly 
illustrates the broadened Sullivan privilege.  In 
Michel, the Court of Appeals specifically held that the 
protections of Sullivan were insufficient, and the 
Iqbal/Twombly standard must be aggressively 
applied in defamation cases to provide additional 
First Amendment protections to defamation 



14 

defendants: 
 

Moreover, application of the plausibility 
pleading standard makes particular sense when 
examining public figure defamation suits.  In 
these cases, there is a powerful interest in 
ensuring that free speech is not unduly 
burdened by the necessity of defending against 
expensive yet groundless litigation.  Indeed, the 
actual malice standard was designed to allow 
publishers the “breathing space” needed to 
ensure robust reporting on public figures and 
events.... Forcing publishers to defend 
inappropriate suits through expensive discovery 
proceedings in all cases would constrict that 
breathing space in exactly the manner the 
actual malice standard was intended to prevent.  
The costs and efforts required to defend a 
lawsuit through that stage of litigation could 
chill free speech nearly as effectively as the 
absence of the actual malice standard 
altogether.  Thus, a public figure bringing a 
defamation suit must plausibly plead actual 
malice in accordance with the requirements set 
forth in Iqbal and Twombly. 

 
Id. at 702. 
 
 Thus, the Michel court is saying that the carefully 
balanced protections of Sullivan are not enough.  The 
Michel court concludes that, even though Sullivan 
and its progeny clearly authorized plaintiffs to obtain 
discovery and allowed them an opportunity to prove 
their claim of actual malice, this Court’s decisions in 
Iqbal and Twombly effectively overruled that 



15 

doctrine, and adopted a position akin to the absolute 
First Amendment immunity for false statements, 
which was the position of Justices Black and Douglas 
that the majority of this Court rejected in Sullivan.  
Of course, only this Court can overturn its own 
precedents.  Rodriguez de Quijas v. Shearson/ 
American Express, Inc., 490 U.S. 477, 485 (1989). 
 
 The new standard requiring specific pleading of 
actual malice means that the lower courts are 
dismissing, at the pleading stage, defamation cases 
where discovery could and would confirm that the 
defendants did, indeed, recklessly disregard the truth.  
For instance, in Michel, the Eleventh Circuit pointed 
to the claim made by the defendants in the allegedly 
defamatory article that the reporters had spoken to 
numerous sources, as establishing that they did not 
act with actual malice.  816 F.3d at 704 (“The article 
indicates that the reporters spoke with, consulted, or 
otherwise reached out to a Foundation insider, event 
organizers, the founder of the Foundation, the venue, 
the Foundation’s website, and state charity records.”). 
 
 Of course, the self-serving, unsworn, out-of-court 
statements of journalists in their article are 
inadmissible hearsay, and St. Amant stated that even 
sworn statements by journalists that they acted in 
good faith would not be accepted as definitively 
negating actual malice.  390 U.S. at 732 (“The 
defendant in a defamation action brought by a public 
official cannot, however, automatically insure a 
favorable verdict by testifying that he published with 
a belief that the statements were true.”).  What if it 
turned out that the reporters in Michel were 
untruthful or exaggerating what they had done and 



16 

had not, in fact, spoken to all of the sources to whom 
they claimed to have spoken, or if they were 
misleading the public as to what those sources had 
said to them?  The Eleventh Circuit has created a 
privilege to lie, because plaintiffs are being prevented 
from obtaining the discovery that would show the 
false statement of fact was made with knowing or 
reckless disregard for the truth. 
 
 Another example of the new, broader conception of 
the Sullivan privilege being applied by the lower 
courts is Biro v. Conde Nast, 807 F.3d 541 (2d Cir. 
2015).  In Biro, the Second Circuit held the plaintiff’s 
St. Amant argument that the defendants relied wholly 
on unverified sources was foreclosed by the 
defendants’ unsworn claim that they relied on 
multiple sources.  807 F.3d at 546.  Again, if the 
defendants were lying about their sourcing, there is 
no remedy.  This, again, creates the privilege to lie 
that was expressly rejected in Sullivan. 
 
 Numerous other cases have applied this new 
expansion of the Sullivan privilege to dismiss cases 
where discovery might have disclosed evidence of 
reckless disregard of the truth.  See, e.g., Nelson Auto 
Center, Inc. v. Multimedia Holdings Corp., 951 F.3d 
952, 959 (8th Cir. 2020) (defendants republished a 
statement they had already retracted; the court 
presumed that it “shows nothing more than mere 
oversight” and dismissed the complaint that pleaded 
the false statement was deliberate, not accidental); 
Earley, 2015 WL 1163787 at *3 (complaint that 
alleged that defendants knew the true facts at least a 
year before they published a defamatory statement 
did not make plausible allegations of actual malice). 



17 

 
 Some courts have gone so far to announce that a 
defamation plaintiff, in the complaint, must 
specifically identify the individuals within a 
journalistic organization who knew that a particular 
statement was false or acted with reckless disregard 
for the truth, and what each specific person knew—
without any discovery at all.  See Resolute Forest 
Products, Inc. v. Greenpeace Int’l, 302 F. Supp. 3d 
1005, 1018 (N.D. Cal. 2017) (applying this standard to 
dismiss a complaint).  Indeed, the Court of Appeals in 
the case at bar asserted this as an alternate basis for 
its determination that actual malice was not properly 
pleaded.  See Pet. App. at 40a n. 5 (citing Palin v. New 
York Times Co., 940 F.3d 804, 810 n. 9 (2d Cir. 2019); 
Dongguk University v. Yale University, 734 F.3d 113, 
123 (2d Cir. 2013)). Under this standard, a plaintiff 
suing a newspaper would be required to identify what 
each reporter and editor knew at the time a story was 
published, without any discovery.  This is completely 
antithetical to the balance struck in Sullivan; 
virtually no major media outlet would ever face 
liability, even for a deliberate falsehood, under such a 
standard. 
 
 The facts of this case present this Court with an 
opportunity to clarify the law in this area.  Here, 
BYD’s claim would have never been dismissed for 
failure to plead actual malice based on the pre-
Twombly standard.  BYD alleged that VICE falsely 
reported it used forced labor, when in fact it never did, 
and that VICE’s reporting was based on a single 
source (the ASPI Report), which specifically states 
that its accusation against BYD is that BYD contracts 
with a company that has a subsidiary that allegedly 



18 

uses forced labor, not that BYD itself used forced 
labor in its supply chain.  Pre-Twombly, BYD would 
have had the opportunity to develop this claim in 
discovery by: (1) asking VICE for information about 
whether it read the ASPI Report and what VICE 
understood the ASPI Report to be saying; (2) 
obtaining internal communications at VICE 
regarding what VICE knew at the time of publication, 
whether it considered ASPI to be a biased or 
untrustworthy source, and whether VICE had any 
other sources; and (3) questioning VICE’s witnesses 
involved in the story regarding these same issues.  
Through this process, BYD would be able to establish 
whether VICE knowingly or recklessly disregarded 
the portion of the ASPI Report that explains that BYD 
merely contracted with a company that had a 
subsidiary that allegedly used forced labor, whether 
VICE had any proof or evidence that BYD actually 
used forced labor, and what (if anything) VICE did to 
confirm or check its story. 
 
 Under the new, expanded Sullivan-on-steroids 
privilege, however, the District Court and Second 
Circuit denied BYD the opportunity to take any 
discovery.  Instead, they turned Rule 12(b)(6) on its 
head by relying solely on the unsworn statements in 
VICE’s story, taking such statements to be true, and 
construing VICE’s actions in the light most favorable 
to VICE.  A vivid example of this relates to a graphic 
in the ASPI Report, to which VICE cited in its motion 
to dismiss.  That graphic draws an arrow between 
Hubei (the subsidiary accused of using forced labor) 
and BYD.  However, that same graphic expressly 
refers the reader to the ASPI Report’s appendix for the 
supporting information, and the appendix explains 



19 

that, in fact, BYD merely contracted with Hubei’s 
parent.  The appendix does not indicate or 
substantiate any direct relationship between BYD 
and Hubei, or state that Hubei is in BYD’s supply 
chain or indeed that BYD uses any of Hubei’s labor for 
anything.  Whether or not VICE was merely negligent 
in relying on the graphic, or negligently did not read 
the appendix, or in fact read the appendix but 
deliberately published its sensationalistic story, is the 
sort of issue that requires discovery.  Yet that factual 
dispute was resolved in the defendant’s favor at the 
pleading stage, thereby denying BYD discovery on the 
issue and potentially privileging VICE’s defamatory 
statements even if they were in fact deliberate or 
reckless. 
 
 Whether or not the District Court’s or Second 
Circuit’s construction of the facts regarding actual 
malice is correct is an issue that cannot be evaluated 
on a motion to dismiss.  In that posture, courts should 
not be evaluating and excusing a defendant’s mental 
state based on contestable facts, and especially not 
when doing so upsets the careful balance that this 
Court struck in Sullivan, which took into account the 
various competing interests in defamation cases. 
 
 The approach of the lower courts in defamation 
pleading cases post-Iqbal and Twombly effectively 
creates a privilege to publish even intentionally false 
statements of fact, which the Sullivan majority 
explicitly rejected.  For instance, one possibility 
(which BYD believes happened) is that VICE knew 
full well the limited nature of ASPI’s accusations 
against BYD, and also that ASPI was a biased and 
therefore unreliable publication, and that VICE could 



20 

not find any corroborating source for the accusation.  
But VICE nevertheless decided to publish the “forced 
labor” accusation anyway because it was scandalous 
and would generate clicks and readership, to VICE’s 
benefit.  Pre-Twombly, BYD would have had an 
opportunity to prove that VICE acted with actual 
malice.  Now, under the approach sanctioned by many 
lower courts including in the case at bar, publishers 
like VICE have an effective privilege to knowingly 
publish false statements of fact, as they know that a 
plaintiff will never find out (because they are not 
permitted discovery) what the reporters really knew 
or consciously disregarded.  Injured plaintiffs, having 
no access to the publisher’s internal editorial process, 
will virtually never be able to plead a claim that 
survives a Rule 12(b)(6) motion, no matter how 
egregious the false factual statement about the 
plaintiff, or how much damage it causes.  This Court 
should grant certiorari to confirm that this is not the 
law, and set forth the correct standard. 
 

3. This Court Should Resolve the Conflict in 
the Lower Courts as to How Iqbal And 
Twombly Apply to Defamation Cases. 

 
 Independently, certiorari also is warranted 
because there are significant conflicts among the 
lower courts regarding the actual standard to be 
applied to Iqbal/Twombly motions interposed against 
public figure defamation complaints. 
 
 As noted above, the Eleventh Circuit and the 
Eastern District of Pennsylvania represent one 
extreme.  In Michel, the Eleventh Circuit specifically 
held that Iqbal and Twombly should be strictly 



21 

enforced to extend additional First Amendment 
protections, beyond Sullivan, to defamation 
defendants.  816 F.3d at 702.  The Eastern District of 
Pennsylvania has repeatedly held that the burden of 
pleading actual malice in a defamation case is 
“onerous,” a total departure from the pre-Twombly 
practice whereby defamation plaintiffs would 
routinely get discovery on actual malice.    Early, 2015 
WL 1163787 at *2; Pace v. Baker-White, 432 F. Supp. 
3d 495, 513 (E.D. Pa. 2020). 
 
 In contrast, other courts have applied a somewhat 
more relaxed standard.  For instance, in Nelson Auto 
Center, the Eighth Circuit states the standard as 
simply that a plaintiff must raise a reasonable 
expectation of successfully discovering evidence of 
actual malice.  951 F.3d at 958. 
 
 In Schatz v. Republican Leadership Committee, 
669 F.3d 50, 55 (1st Cir. 2012), the First Circuit 
applied a standard that draws all reasonable 
inferences in the plaintiff’s favor, which is the 
traditional standard with respect to pleadings 
motions.  However, decisions from other courts 
discussed in this brief, including the decisions of the 
lower courts in this case, draw inferences in the 
defendant’s favor (so, for instance, VICE was 
presumed by the lower courts to have relied on the 
diagram in the ASPI Report showing an arrow 
between Hubei and BYD, but was also presumed not 
to have had actual knowledge of the fact that the ASPI 
Report only said that BYD had a relationship with 



22 

Hubei’s parent, not that Hubei supplied BYD).4  
Similarly, in Nelson Auto Center, the Eighth Circuit 
drew the inferences in favor of the defendant, 
presuming on the pleadings alone that the 
republication of a retracted story must have been an 
accident.  Should inferences be drawn in the 
defendant’s favor, or the plaintiff’s?  The cases are in 
conflict.  This Court should grant certiorari to resolve 
the conflict and announce a definitive standard for 
pleadings motions in public figure defamation cases. 

 
CONCLUSION 

 
 For the foregoing reasons, the petition for writ of 
certiorari should be granted. 
 
           Respectfully submitted, 
Dated:  May 31, 2022 
 

/s/ Charles J. Harder 
CHARLES J. HARDER 
Counsel of Record 
DILAN A. ESPER 
HARDER LLP 
8383 Wilshire Blvd., Ste. 526 
Beverly Hills, CA  90211 
(424) 203-1600 
CHarder@HarderLLP.com 
DEsper@HarderLLP.com 

Attorneys for Petitioner 

                                            
4 Notably, the Second Circuit, the same court that drew 

inferences in favor of VICE in this case, held in Palin v. New York 
Times Co., 940 F.3d 804, 809 (2d Cir. 2019), that all inferences 
should be drawn in the plaintiff’s favor and, in fact, drew 
inferences in Sarah Palin’s favor in reversing an order 
dismissing her defamation complaint. 



1a 

 

APPENDIX 
 



2a 

 

DISTRICT COURT OPINION 
 

BYD Company Ltd., Plaintiff, 
v.  

VICE Media LLC, OPINION & ORDER, Defendant. 
20-cv-3281 (AJN) 

 
 
 

 
ALISON J. NATHAN, District Judge: 
  
 Plaintiff BYD Company Ltd. (“BYD”) initiated this 
defamation action against Defendant VICE Media 
LLC (“VICE”) on April 27, 2020. See Dkt. No. 1. VICE 
has moved to dismiss the Complaint. Dkt. No. 17. For 
the reasons that follow, VICE’s motion to dismiss is 
GRANTED. 
 
 I. BACKGROUND 
  
 For the purpose of resolving Defendant’s motion to 
dismiss, the Court accepts all well-pleaded facts in the 
Amended Complaint as true, and draws all reasonable 
inferences in Plaintiffs favor. See Kassner v. 2nd Ave. 
Delicatessen, Inc., 496 F.3d 229, 237 (2d Cir. 2007). 
 
 Plaintiff BYD is one of the world’s largest 
producers and suppliers of electric vehicles. solar 
panels, lithium batteries, and protective masks and 
equipment, among other products. Dkt. No. 1 
(“Compl.”) ¶¶2-3, 18. Berkshire Hathaway is one of 
BYD’s major investors. Id. ¶ 2. In the early months of 
the COVID-19 pandemic, BYD won a contract to 
supply the state of California with around $1 billion 



3a 

 

worth of masks. Id. 
 
 On April 11, 2020, VICE published an article on its 
website with the headline Trump Blacklisted This 
Chinese Company. Now It’s Making Coronavirus 
Masks for U.S. Hospitals. Id. ¶¶4, 28 & Ex. B.  As 
relevant here, the article discusses the legislative 
history of a provision of the 2020 National Defense 
Authorization Act that prohibited the use of federal 
funds for the purchase of rail cars and buses from 
companies owned or subsidized by the Chinese 
government—a group of which BYD was a part. See 
Compl. 10, 29 & Ex. B. And the article also discussed 
a report by a group called the Australian Strategic 
Policy Institute (“ASPI” and “ASPI Report”), which 
included BYD in a list of 83 companies that had been 
associated with factories that had allegedly used 
forced Uyghur labor. See Compl. 5, 23-25 & Ex. A at 
3, 5; see also Compl., Ex. B. BYD alleges that ASPI is 
biased and notes that the organization has been 
“repeatedly criticized publicly for making false 
statements of fact, with an anti-Chinese bias.” Id. 
¶¶5, 19-22. 
 
 Besides including BYD on that list of companies, 
the ASPI Report also discusses BYD’s relationship to 
one of the subsidiaries that allegedly used forced 
labor, though in its discussion the Report does not 
allege that the factory ever produced any products or 
raw materials for BYD. Compl. ¶6. The Report 
mentions BYD’s relationship to one of its suppliers 
named Dongguan Yidong Electronic Co. Ltd., and also 
mentions that a subsidiary of Dongguan employed 105 
Uyghur workers. Id. ¶27. 
 



4a 

 

 In bringing this defamation action, BYD claims 
that VICE misrepresented the ASPI Report—
specifically, that contrary to the representations made 
in the article, the report did not state that BYD used 
forced Uyghur labor in its supply chain. Id. ¶¶4, 6. 
And BYD also objects to the headline of the article, 
which included the word “blacklisted;” BYD insists 
that no such “blacklist” ever existed. Id.¶¶ 8—11. 
According to BYD, members of Congress included that 
provision in the NDAA due to the actions of a different 
Chinese company, even though BYD concedes that it 
was one of the companies affected by the legislation. 
Id. 10, 29. Still, BYD insists that the reference to a 
“blacklist” misrepresents the purpose behind the 
inclusion of that legislation by creating the 
appearance that Congress specifically targeted BYD. 
Id. BYD contends, in sum, that regardless of its 
criticisms of the ASPI Report, the Report never stated 
or intimated that BYD used forced Uyghur labor in its 
supply chain. Id. ¶30. 
 
 According to BYD, the article was defamatory for 
both of those reasons: First, for its allegations 
regarding Uyghur labor and BYD, and second, for its 
use of the word “blacklist.” Id. ¶31. And BYD claims 
that VICE published those statements despite 
knowing that there was no “blacklist” and that the 
ASPI Report did not support the claim that BYD used 
forced labor in its supply chain. Id. BYD also alleges 
that VICE cited the ASPI Report with reckless 
disregard of ASPI’s reliability. Id. According to the 
Complaint, several third parties have cited the VICE 
article as a reason to delay or end contemplated 
business transactions with BYD. Id. ¶32. And BYD 
insists that the article will continue to effect 



5a 

 

significant reputational damage. Id. Two days after 
the article was published, BYD requested a retraction, 
but on April 20, 2020, VICE refused BYD’s request. 
Id. ¶33. 
 
 On April 27, 2020, BYD initiated this defamation 
action against VICE. See Dkt. No. 1. VICE moved to 
dismiss the Complaint on August 17, 2020. Dkt. No. 
17. The Court then offered BYD an opportunity to 
amend the Complaint, warning that declining to 
amend would constitute a waiver of its right to use the 
amendment process to cure any defects made 
apparent by VICE’S motion to dismiss. Dkt. No. 21 
(citing Loreley Fin. (Jersey) No. 3 Ltd. v. Wells Fargo 
Sec., LLC., 797 F.3d 160, 190 (2d Cir. 2015)). BYD 
declined to amend, Dkt. No. 22, and it filed its 
opposition to the motion to dismiss on September 14, 
2020, see Dkt. No. 23. The motion is fully briefed. See 
Dkt. No. 26. 
 
 The Court has diversity jurisdiction under 28 
U.S.C. § 1332, because there is complete diversity 
between the parties and because the amount in 
controversy surpasses $75,000. See Compl. 13-15. The 
Court has personal jurisdiction over VICE because 
VICE is based in New York, and venue is proper under 
28 U.S.C. §§ 1391(b)(1) and (2) because VICE is 
located in this district and because the article was 
edited and published in this district. Id. 14, 16. 
 
 II. LEGAL STANDARD 
  
 When deciding a motion to dismiss for failure to 
state a claim pursuant to Federal Rule of Civil 
Procedure 12(b)(6), a court must accept as true all 



6a 

 

well-pleaded facts and draw all reasonable inferences 
in the light most favorable to the non-moving party. 
See Kassner v. 2nd Ave. Delicatessen, Inc., 496 F.3d 
229, 237 (2d Cir. 2007). Although factual allegations 
are afforded a presumption of truth, a court is “not 
bound to accept as true a legal conclusion couched as 
a factual allegation.” Bell Atl. Corp. v. Twombly, 550 
U.S. 544, 555 (2007) (quoting Papasan v. Allain, 478 
U.S. 265, 286 (1986)) (internal quotation mark 
omitted). 
 
 “To survive a motion to dismiss, the plaintiffs 
pleading must contain sufficient factual matter, 
accepted as true, to ‘state a claim to relief that is 
plausible on its face.’” Ashcroft v. Iqbal, 556 U.S. 662, 
678 (2009) (quoting Twombly, 550 U.S. at 570); see 
also Biro v. Conde Nast (“Biro II”), 807 F.3d 541, 544-
15 (2d Cir. 2015) (“Iqbal makes clear that, Rule 9(b)’s 
language notwithstanding, Rule 8’s plausibility 
standard applies to pleading intent”). “A claim has 
facial plausibility when the plaintiff pleads factual 
content that allows the court to draw the reasonable 
inference that the defendant is liable for the 
misconduct alleged.” Twombly, 550 U.S. at 570. A 
plaintiff is not required to provide “detailed factual 
allegations” in the complaint. Id. at 555. 
 
 In addition to the allegations in the complaint 
itself, a court may consider documents attached as 
exhibits, incorporated by reference, or relied upon by 
the plaintiff in bringing suit, as well as any judicially 
noticeable matters. See Halebian v. Bern, 644 F.3d 
122, 131 n.7 (2d Cir. 2011); In re Harbinger Capital 
Partners Funds Investor Litig., No. 12-CV-1244 
(AJN), 2013 WL 5441754, at *15 n.6 (S.D.N.Y. Sept. 



7a 

 

30, 2013). “If a document relied on in the complaint 
contradicts allegations in the complaint, the 
document, not the allegations, control, and the court 
need not accept the allegations in the complaint as 
true.” TufAmerica, Inc. v. Diamond, 968 F.Supp.2d 
588, 592 (S.D.N.Y. 2013) (quoting Poindexter v. EMI 
Record Grp. Inc., No. 11-CV- 559 (LTS), 2012 WL 
1027639, at *2 (S.D.N.Y. Mar. 27, 2012)) (internal 
quotation marks omitted). 
 
 III. DISCUSSION 
  
 BYD brings a single cause of action for defamation. 
See Compl. ¶¶34-38. In moving to dismiss, VICE 
principally argues that the article’s headline is a fair 
index of its truthful content and that the headline is a 
privileged fair report of governmental proceedings. 
See Dkt. No. 18 (“Def. Br.”) at 10-14. VICE further 
argues that its reporting on the ASPI report is not 
actionable, id. at 15-16, that VICE’s reliance on the 
ASPI Report precludes a finding of actual malice, id. 
16-23, and that VICE’s reporting is covered by the 
neutral reportage privilege, id. At 23. 
 
 New York law applies to this diversity action. “In 
diversity jurisdiction cases such as this, it is well 
settled that a federal court must look to the choice of 
law rales of the forum state.” Curley v. AMR Corp., 
153 F.3d 5, 12 (2d Cir. 1998) (citations omitted). The 
“preferred analytical tool in tort cases” under New 
York choice of law rales “is to apply ‘interest analysis,’ 
where the policies underlying the competing laws are 
considered.” Fin. One Pub. Co. v. Lehman Bros. 
Special Fin., 414 F.3d 325, 336 (2d Cir. 2005) (cleaned 
up). Here, VICE is headquartered in New York, and 



8a 

 

the VICE article was published in New York. BYD has 
not disputed this application, and both sides cite 
exclusively to New York law in their respective 
briefings. 
 
 Under New York law, a defamation plaintiff must 
establish “(1) a written defamatory statement of and 
concerning the plaintiff, (2) publication to a third 
party, (3) fault, (4) falsity of the defamatory 
statement, and (5) special damages or per se 
actionability.” Palin v. New York Times Co., 940 F.3d 
804, 809 (2d Cir. 2019); see also Celle v. Filipino 
Reporter Enterps. Inc., 209 F.3d 163, 176 (2d Cir. 
2000) (citations omitted); Kimso Apartments, LLC v. 
Rivera, 180 A.D.3d 1033, 1034 (2d Dep’t 2020). A 
public-figure plaintiff must also prove “that an 
allegedly libelous statement was made with actual 
malice, that is, made ‘with knowledge that it was false 
or with reckless disregard of whether it was false or 
not.’” Palin, 940 F.3d at 809 (quoting Church of 
Scientology Ini ' I v. Behar, 238 F.3d 168, 173-74 (2d 
Cir. 2001)). 
 
 At the motion to dismiss stage, the Court “must 
decide whether the statements, considered in the 
context of the entire publication, are reasonably 
susceptible of a defamatory connotation, such that the 
issue is worthy of submission to a jury.” Palin, 940 
F.3d at 809 (citations and quotations omitted); see also 
Levin v. McPhee, 917 F. Supp. 230, 236 (S.D.N.Y. 
1996), aff’d, 119 F.3d 189 (2d Cir. 1997) (describing 
the court’s role in defamation cases as determining “as 
a matter of law whether the statements complained of 
are reasonably susceptible of a defamatory 
construction”). To do this, the Court must assess “not 



9a 

 

only . . . the meaning of the words as they would be 
commonly understood . . . but [also] the words 
considered in the context of their publication.” Levin 
v. McPhee, 119 F.3d 189, 195 (2d Cir. 1997) (citing 
Armstrong v. Simon & Schuster, Inc., 85 N.Y.2d 373, 
381 (1995)). Thus, allegedly defamatory statements 
“must be perused as the average reader would against 
the ‘whole apparent scope and intent’ of the writing.” 
Celle, 209 F.3d at 177 (quoting November v. Time Inc., 
13 N.Y. 2d 175, 178 (1963)). If “the challenged 
statements are ‘susceptible of multiple meanings, 
some of which are not defamatory,’ the court may not 
conclude, as a matter of law, that the statements are 
or are not defamatory.” Kesner v. Dow Jones & Co., 
Inc., No. 20-CV-3454 (PAE), 2021 WL 256949, at *10-
11 (S.D.N.Y. Jan. 26, 2021) (quoting Celle, 209 F.3d at 
178). 
 
 A. BYD is a limited-purpose public figure 
  
 As a threshold matter, the Court must determine 
whether BYD is a public figure for purposes of its 
defamation claim. The Supreme Court has 
distinguished between two kinds of “public figures.” A 
general-purpose public figure is one who has 
“assumed [a] role[] of especial prominence in the 
affairs of society.” Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 
323, 345 (1974). A limited-purpose public figure, 
meanwhile, is one who “voluntarily injects himself or 
is drawn into a particular public controversy and 
thereby becomes a public figure for a limited range of 
issues.” Id. at 351-52. This doctrine is based upon “a 
profound national commitment to the principle that 
debate on public issues should be uninhibited, robust, 
and wide-open. . . .” Contemp. Mission, Inc. v. New 



10a 

 

York Times Co., 842 F.2d 612, 619 (2d Cir. 1988) 
(quoting New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 254, 
270 (1964)). 
 
 VICE argues that BYD is at least a limited purpose 
public figure. See Def. Br. at 17-18.  BYD does not 
oppose VICE’s contention, and in its opposition brief 
it “assumes arguendo that its public role in the 
distribution of needed supplies in the COVID-19 crisis 
makes it at least a limited purpose public figure.” Dkt. 
No. 23 (“PI. Opp. Br.”) at 6 n.l. Furthermore, the 
Complaint is pled as a public-figure defamation action 
and, in BYD’s brief in opposition, BYD only recites the 
actual malice standard that applies if plaintiffs are 
public figures. See Greene v. Paramount Pictures 
Corp., 340 F. Supp. 3d 161, 169 (E.D.N.Y. 2018), aff’d, 
813 F. App’x 728 (2d Cir. 2020) (“Plaintiff elected not 
to pursue a private-figure defamation claim, leaving 
only his public-figure claim based on actual malice.”). 
In addition, BYD’s “failure to oppose Defendants’ 
specific argument in a motion to dismiss is deemed 
waiver of that issue.” Kao v. British Airways, PLC, No. 
17-CV-0232 (LGS), 2018 WL 501609, at *5 (S.D.N.Y. 
Jan. 19, 2018) (citing Arista Records, LLC v. Tkach, 
122 F. Supp. 3d 32, 38-39 (S.D.N.Y. 2015)). As BYD 
has failed to oppose VICE’s specific argument that it 
is at least a limited purpose public figure, and as BYD 
has opted to pursue only its public figure claim based 
on actual malice, the Court concludes that BYD is a 
limited purpose public figure for purposes of this 
defamation claim. 
 
 
 
 



11a 

 

 B. BYD has failed to state a claim that 
article’s headline is defamatory 
  
 The Court turns first to BYD’s claim that the 
article’s headline—“Trump Blacklisted This Chinese 
Company. Now It’s Making Coronavirus Masks for 
U.S. Hospitals”—is defamatory. According to BYD, 
the headline is defamatory because the reference to a 
“blacklist” is “qualitatively different from a statute 
that simply prohibits certain governmental actions.” 
PI. Opp. Br. at 16. Here, BYD emphasizes the lack of 
any “list” as further proof of the defamatory nature of 
the headline. Further, BYD argues that the headline 
is actionable because it contains several false 
statements of fact—including that there was a 
“blacklist,” that the legislation specifically targeted 
BYD, and that it was Congress and not President 
Trump that mentioned BYD. PI. Opp. Br. at 17-21. 
 
 Under New York law, an article’s headline is not 
actionable in a defamation case if it is “a ‘fair index’ of 
the ‘substantially accurate’ material included in the 
article.” Test Masters Educ. Sews., Inc. v. NYP 
Holdings, Inc., 603 F. Supp. 2d 584, 589 (S.D.N.Y. 
2009) (quoting Gunduz v. New York Post Co., Inc., 188 
A.D. 2d 294, 294 (1st Dep’t 1992)). Consistent with 
this, “[a] newspaper need not choose the most delicate 
word available in constructing its headline,” and it is 
instead “permitted some drama in grabbing its 
reader’s attention.” Id. And even headlines that are 
“unfortunate, sensationalist and drafted simply to 
gamer attention” are not actionable if they are a “fair 
index of the underlying article.” St. Louis v. NYP 
Holdings, Inc., 2017 WL 887255, at *2 (Sup Ct. N.Y. 
Cty. Feb. 6, 2017). Whether “a headline is a fair index 



12a 

 

of the body of the article is a question of law.” Kesner 
v. Dow Jones & Co., Inc., No. 20-CY-3454 (PAE), 2021 
WL 256949, at *12 (citing Mondello v. Newsday, Inc., 
6 A.D.3d 586, 587 (2d Dep’t 2004)). In conducting this 
analysis, “[c]ontext is key,” and “[t]he dispositive 
inquiry is whether a reasonable reader could have 
concluded that the article[] w[as] conveying 
[defamatory] facts.” Triano v. Gannett Satellite Info. 
Network, Inc., No. 09-CV-2497 (KMK), 2010 WL 
3932334, at *5 (S.D.N.Y. Sept. 29, 2010) (quoting 
Finkel v. Dauber, 906 N.Y.S. 2d 697, 701, 702 (Sup. 
Ct. 2010)) (alterations in original). In addition, where, 
as here, the headline does not identify the defamation 
plaintiff by name, the headline is “not independently 
actionable as defamation” and “must instead be 
evaluated in the context of the entire article.” Kesner, 
2021 WL 256949, at *16 (citation omitted); see also 
Triano, 2010 WL 3932334, at *4 (collecting cases). 
 
 Applying these principles, the Court concludes 
that as a matter of law, the headline fairly indexes the 
content of the article and that the fair index privilege 
applies. BYD does not contend that the article’s 
summary of the NDAA legislative proceedings is 
inaccurate or false; it challenges the headline on the 
basis of its contention that President Trump did not 
“blacklist” BYD. But the article makes clear that the 
headline references the NDAA. Its second paragraph 
explains that BYD was “prohibited by law from 
bidding for some federal contracts in the United 
States.” And in providing context for the legislation, 
the article also explains that the NDAA “bans federal 
funds from being used to buy BYD electric buses” and 
that President Donald Trump “signed the ban into law 
in December.” See Compl., Ex. B at 68. The article also 



13a 

 

provides context for why BYD, among a select few 
other companies, was within the scope of the 
provision, including Senator Jon Cornyn’s reference to 
BYD in explaining his reasons for supporting it. And 
while the headline references President Trump as the 
relevant actor, the article also makes clear that 
Congress included the provision in the NDAA and 
that President Trump’s role was limited to signing the 
NDAA into law. 
 
 BYD takes umbrage at the reference to a 
“blacklist,” but the context of the article makes clear 
to a reasonable reader that the reference to a 
“blacklist” invokes a more colloquial use one that at 
most constitutes “rhetorical hyperbole.” Greenbelt Co-
op. Pub. Ass’n v. Bresler, 398 U.S. 6, 14 (1970). 
Analogously, in McDougal v. Fox News Network, LLC 
the court concluded that the use of the word 
“extortion” was not actionable, even though the 
elements of extortion were not present, because the 
use of the word “extortion” was mere rhetorical 
hyperbole. See McDougal v. Fox News Network, LLC, 
No. 19-CV-l1161 (MKV), 2020 WL 5731954, at *5-6 
(S.D.N.Y. Sept. 24, 2020). That same principle 
governs here. The headline conveys the substantial 
truth that the relevant provision of the NDAA sought 
to address the effect that BYD, as one of a few 
companies affected by the provision, could outbid 
American rivals. And because the article sets forth the 
full context of the NDAA, no reasonable reader would 
conclude that the headline referenced a literal 
blacklist. “[A] person reading the article”—as 
necessary to identify BYD as the company referenced 
in the headline—“would understand the headline’s 
locution.” Kesner, 2021 WL 256949, at *16; see also 



14a 

 

Triano, 2010 WL 3932334, at *5.  
 
 The cases on which BYD relies are readily 
distinguishable, for they involve headlines that 
directly named the defamation plaintiffs and were 
thus independently actionable. In Schermerhorn v. 
Rosenberg, 73 A.D.2d 276 (2d Dep’t 1980), for 
instance, the headline “Schermerhom Says NDDC 
Can Do Without Blacks”—identified the plaintiff by 
name. The court reasoned that “[a] headline is often 
all that is read by the casual reader and therefore 
separately carries a potential for injury as great as 
any other false publication.” Schermerhorn, 73 A.D. 
2d at 287. That is inapplicable here; to understand 
that the headline referenced BYD, a reasonable 
reader would have to read the article, and in doing so 
would understand the full context and the hyperbolic 
nature of the language. In addition, unlike here, the 
headline in Schermerhorn was defamatory because it 
falsely attributed speech to the plaintiff. See White v. 
Berkshire-Hathaway, Inc., 802 N.Y.S. 2d 910, 912 
(Sup. Ct. 2005); Chaiken v. VVPubl’g Corp., 907 F. 
Supp. 689, 698 (S.D.N.Y. 1995), aff’dsub nom. 
Chaiken v. VV Pub. Corp., 119 F.3d 1018 (2d Cir. 
1997). Along similar lines, in Kaelin v. Globe 
Communications Corp., 162 F.3d 1036 (9th Cir. 1998), 
the court concluded that the clear import of the 
headline—which read “COPS THINK KATO DID IT” 
was that the defamation plaintiff was suspected of 
murder, whereas the article, located 17 pages away 
from the cover, made clear that he was suspected only 
of perjury. Id. at 1041. The distance between the 
headline and the article exacerbated the potentially 
misleading nature of the headline. By contrast, the 
headline here does no such thing; a reader would not 



15a 

 

know that the headline referred to BYD until reading 
the article, and no reasonable reader would conclude 
that the headline’s reference to a “blacklist” was 
meant to be literal or that the headline contradicts the 
substance of the article.  
 
 Separately, BYD’s claim regarding the headline 
also fails because the headline and the article are 
privileged under New York Civil Rights Law Section 
74, which provides, in relevant part, that “[a] civil 
action cannot be maintained against any person, firm 
or corporation, for the publication of a fair and true 
report of any judicial proceeding, legislative 
proceeding or other official proceeding.” The New 
York Court of Appeals has explained that “[w]hen 
determining whether an article constitutes a ‘fair and 
true’ report” for purposes of Section 74, “the language 
used therein should not be dissected and analyzed 
with a lexicographer’s precision.” Holy Spirit Ass’n for 
Unification of World Christianity v. New York Times 
Co., 49 N.Y. 2d 63, 68 (1979). Accordingly, “[a] fair and 
true report admits of some liberality; the exact words 
of every proceeding need not be given if the substance 
be substantially stated.” Id. at 67 (citation omitted). 
VICE contends, convincingly, that its reporting on the 
NDAA and on the inclusion of that provision 
constitutes a fair and true report of a legislative 
proceeding as contemplated by Section 74. 
 
 BYD does not respond to this argument in its 
opposition brief. “Plaintiffs’ failure to oppose 
Defendants’ specific argument in a motion to dismiss 
is deemed waiver of that issue.” Kao v. Brit. Airways, 
PLC, No. 17-CV-0232 (LGS), 2018 WL 501609, at *5 
(S.D.N.Y. Jan. 19, 2018) (citing Arista Records, LLC v. 



16a 

 

Tkach, 122 F. Supp. 3d 32, 38-39 (S.D.N.Y. 2015)). 
Accordingly, this provides separate grounds to 
conclude that the headline and the relevant content of 
the article are privileged and therefore not actionable. 
Even if BYD had opposed this argument, however, the 
Court would conclude that the article provides a 
substantially fair and true report of the legislative 
proceedings that leave the reader with an accurate 
impression of how the NDAA came to bar federal 
funds from going to BYD. “New York courts adopt a 
‘liberal interpretation of the ‘fair and true report’ 
standard o f . . . § 74 so as to provide broad protection 
to news accounts of . . . proceedings.” Friedman v. 
Bloomberg L.P., 884 F.3d 83, 93 (2d Cir. 2017) 
(quoting Becher v. Troy Publ’g Co., 183 A.D. 2d 230, 
233 (N.Y. App. Div. 3d Dep’t 1992) (alterations in 
original). Thus, “[a] statement is deemed a fair and 
true report if it is ‘substantially accurate,’ that is ‘if, 
despite minor inaccuracies, it does not produce a 
different effect on a reader than would a report 
containing the precise truth.’” Id. (quoting Karades v. 
Ackerley Grp. Inc., 423 F.3d 107, 119 (2d Cir. 2005)). 
The headline here and the corresponding text in the 
article fall within the scope of § 74, for even if the 
language used is at times hyperbolic, the discussion of 
the legislative process is “fair and true” and conveys 
accurately the nature of the proceedings. Test 
Masters, 603 F. Supp. 2d at 589. 
 
 Under both the fair index privilege and New York 
Civil Rights Law Section 74, the headline is 
nonactionable for defamation and BYD’s claims 
relying on the headline fail on these bases. 
 
 



17a 

 

 C. BYD fails to plausibly allege actual malice 
 
 In addition to challenging the headline, BYD 
claims that several aspects of the article as they relate 
to the Report are defamatory. To plausibly plead a 
defamation claim, a public-figure plaintiff must a 
show “that an allegedly libelous statement was made 
with actual malice, that is, made ‘with knowledge that 
it was false or with reckless disregard of whether it 
was false or not.”’ Palin, 940 F.3d at 809 (quoting 
Church of Scientology Int’l v. Behar, 238 F.3d 168, 
173—74 (2d Cir. 2001)). 
 
 The actual malice standard is subjective. Khan v. 
New York Times Co., 269 A.D. 2d 74, 76 (1st Dep’t 
2000). “A ‘reckless disregard’ for the truth requires 
more than a departure from reasonably prudent 
conduct.” Id. at 77. The standard covers “only those 
false statements made with the high degree of 
awareness of their probable falsity.” Garrison v. State 
of La., 379 U.S. 64, 74 (1964). The allegations, that is, 
must “permit the conclusion that the defendant in fact 
entertained serious doubts as to the truth of [its] 
publication.” St. Amantv. Thompson, 390 U.S. 727, 
731 (1968); see also Biro II, 807 F.3d at 546. To survive 
a motion to dismiss, a plaintiff may plausibly plead 
actual malice by alleging that “a story [was] fabricated 
by the defendant” if the defendant provides no source 
for the allegedly defamatory statements or if the 
purported source denies giving the information,” or by 
“pointing] to the fact that the allegedly defamatory 
statements were ‘based wholly on an unverified 
anonymous telephone call’ or were published despite 
‘obvious [specified] reasons to doubt the veracity of the 
informant or the accuracy of his reports,”’ or by 



18a 

 

emphasizing the “‘inherently improbable’ nature of 
the statements themselves.” Biro II , 807 F.3d at 545-
46 (citing St. Amant, 390 U.S. at 732). While the list 
is not exhaustive, it provides a useful guidepost for the 
kinds of allegations that are pled with sufficient 
specificity to survive a motion to dismiss. 
 
 1. BYD fails to plausibly allege that VICE 
acted knowingly 
 
 The Court first assesses whether BYD has 
plausibly pled that VICE acted knowingly. BYD sets 
forth no nonconclusory allegations to support the 
proposition that VICE made any defamatory 
statements with knowledge that the statements were 
false. At most, its conclusory allegations rely on a 
purported inference that VICE must have known that 
it was misreporting the contents of the Report in its 
article or that the headline was drafted with actual 
malice. See Compl. 7, 31; PI. Opp. Br. at 6, 8. Even 
drawing all reasonable inferences in BYD’s favor, 
however, the claim fails. 
 
 BYD fails to plausibly establish any basis of 
subjective knowledge. The Complaint alleges no 
nonconclusory facts that support the proposition that 
VICE knew that it was reporting falsities. Instead, in 
conclusory fashion the Complaint asserts that “[p]rior 
to publication, VICE Media knew that there was no 
‘blacklist’, and knew that the contents of the ASPI 
Report did not support its claim regarding BYD’s 
alleged use of forced labor in its supply chain.” Compl 
¶31. In addition, at no point does BYD make any 
allegations about specific individuals at VICE to 
whom such knowledge could be imputed. This is 



19a 

 

relevant because “the state of mind required for actual 
malice would have to be brought home to the persons 
in the . . . organization having responsibility for the 
publication” of the article. New York Times Co. v. 
Sullivan, 376 U.S. 254, 287 (1964). Even at this 
juncture, the allegations are insufficient. See Pippen 
v. NBCUniversal Media, LLC, 734 F.3d 610, 614 (7th 
Cir. 2013) (“States of mind may be pleaded generally, 
but a plaintiff still must point to details sufficient to 
render a claim plausible.”). 
 
 It is true that “court[s] typically will infer actual 
malice from objective facts,” in recognition of the fact 
that “ a defendant in a defamation action will rarely 
admit that he published the relevant statements with 
actual malice.” Biro II, 807 F.3d at 545 (citing Celle, 
209 at 183 (quotation marks omitted)). Thus, that the 
Complaint is devoid of any nonconclusory allegations 
does not end the inquiry into whether actual malice is 
adequately pled. Even then, none of the objective facts 
alleged in the Complaint plausibly support a 
reasonable inference that anyone at VICE knowingly 
falsified or misrepresented what the ASPI Report 
said. 
 
 To allege actual malice, BYD asserts that 
subjective knowledge can be assumed due to the fact 
that, according to BYD, the headline is misleading 
and that the article misstates what the ASPI Report 
said about BYD. The argument appears to conflate the 
falsity element of a defamation claim with the actual 
malice requirement that applies to limited-purpose 
public figures. But “inaccuracy itself will not 
demonstrate ‘actual malice’ in a libel case.” Reliance 
Ins. Co. v. Barron’s, 442 F. Supp. 1341, 1350 (S.D.N.Y. 



20a 

 

1977); see also Bose Corp. v. Consumers Union of 
United States, 466 U.S. 485, 511 & n.30 (1984) (noting 
that falsity does not establish knowledge of falsity or 
reckless disregard of truth); Kramer v. City of New 
York, No. 04-CV-106 (HB), 2004 WL 2429811, at *8 
(S.D.N.Y. Nov. 1, 2004). Without any corroborating 
allegations that could establish that someone at VICE 
knew that it was misrepresenting the contents of the 
ASPI Report, the argument that subjective knowledge 
can be inferred from the purportedly false statements 
does not conform to the plausibility standard that 
applies to pleading actual malice. See Biro II, 807 F.3d 
at 545.  
 
 Even assuming that BYD could establish a 
plausible inference in such a manner, however, the 
claim of subjective knowledge in this case is 
unavailing. Notably, the article does not assert as 
truth that BYD had Uyghurs working in its supply 
chains; rather, it states that BYD was one of the 83 
companies “identified in the report.” Compl., Ex. B at 
73. Furthermore, the article also includes BYD’s 
previous statements denying allegations of labor 
abuses and noting that “the company has been called 
a ‘model employer’ by labor advocates.” Id. at 73-74. It 
is true, of course, that “merely reporting what another 
has said obviously does not insulate a reporter from 
liability for defamation.” Stern v. Cosby, 645 F. Supp. 
2d 258, 282 (S.D.N.Y. 2009). But the manner in which 
the information was presented is nonetheless 
relevant; rather than VICE stating as truth the 
allegations contained in the Report, it provided a link 
to the Report and it cited BYD’s prior denials of 
similar allegations. See, e.g., Harte—Hanks Comms., 
Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 695 (1989) 



21a 

 

(Blackmun, J., concurring) (“[T]his Court’s decisions 
dealing with actual malice have placed considerable 
emphasis on the manner in which the allegedly false 
content was presented by the publisher. Under our 
precedents, I find significant the fact that the article 
in this case accurately portrayed Thompson's 
allegations as allegations, and also printed 
Connaughton’s partial denial of their truth.”) 
(citations omitted)). See also Ryan v. Brooks, 634 F.2d 
726, 729, 732-34 (4th Cir. 1980) (declining to find 
actual malice as a matter of law where the defendant 
merely summarized two prior news accounts); 
Adelson v. Harris, 973 F. Supp. 2d 467, 502-03 
(S.D.N.Y. 2013), aff’d, 876 F.3d 413 (2d Cir. 2017) 
(collecting cases).  
 
 To argue that BYD acted with subjective 
knowledge of the alleged falsity of its statements, 
BYD relies on Masson v. New Yorker Magazine, Inc., 
501 U.S. 496 (1991), going so far as to say that its 
theory of actual malice is “the same” as the Supreme 
Court’s theory in Masson. See PI. Opp. Br. at 9. But 
the present case is readily distinguishable. The key 
issue in Masson involved the journalist’s fabrication 
of quotations—there, the journalist quoted the 
plaintiff as saying things that the plaintiff never said. 
See Masson, 501 U.S. at 502. The Court in Masson 
held that minor alterations of actual quotations were 
not actionable unless those alterations effected a 
“material change in the meaning conveyed by the 
statement.” Id. at 517. 
 
 But Masson is of limited utility to BYD because, 
even read liberally and finding all inferences in its 
favor, BYD’s claim is not that VICE fabricated any 



22a 

 

quotations; the core of BYD’s claim is that VICE 
misrepresented what the ASPI Report actually found, 
not that VICE quoted the report as saying something 
it never said. Contrary to the alterations at issue in 
Masson, BYD’s allegation of subjective knowledge is 
further rendered implausible because the objected-to 
language in the article—that “BYD was one of 83 
companies identified in the report as using forced 
Uighur labor in its supply chain,” see Compl. ¶30—
parallels certain parts of the ASPI Report. The Report 
states that “Uyghurs are working in factories that are 
in the supply chains of at least 83 well-known global 
brands in the technology, clothing, and automotive 
sectors,” and it lists BYD as one of those 83 brands. 
Compl., Ex. A, ASPI Report, at 3, 5. And the Report 
also claims that “27 factories in nine Chinese 
provinces that are using Uyghur labour transferred 
from Xinjiang since 2017,” and that those “claim to be 
part of the supply chain of 83 well-known global 
brands,” including BYD. Id. at 4—5. The 
circumstances are thus different from the misquoting 
at issue in Masson. See Themed Restaurants, Inc. v. 
Zagat Surv., LLC, 781 N.Y.S.2d 441, 447 (Sup. Ct. 
2004), aff’d, 21 A.D. 3d 826 (1st Dep’t 2005) (in 
resolving a motion to dismiss, noting that “neither 
imprecise phrasing nor simple misinterpretation 
render a statement actionable”). As the Court 
explained in Masson, “[i]f every alteration constituted 
the falsity required to prove actual malice, the 
practice of journalism, which the First Amendment 
standard is designed to protect, would require a 
radical change, one inconsistent with our precedents 
and First Amendment principles.” Masson, 501 U.S. 
at 514. Even drawing all reasonable inferences in 
BYD’s favor, the alleged misrepresentations in the 



23a 

 

article do not fall within the ambit of material 
alterations that might plausibly sustain an actual 
malice claim without any supporting factual 
allegations. 
 BYD’s reliance on Palin v. New York Times Co., 
940 F.3d 804 (2d Cir. 2019), is also misplaced. In 
Palin, the Second Circuit concluded that actual malice 
was adequately alleged because (1) the speaker of 
defamatory statements possessed an editorial and 
political advocacy background sufficient to suggest he 
published the statements with deliberate or reckless 
disregard for their truth, in light of the fact that he 
had previously seen publication of articles that 
dispelled the allegations of the publication at issue 
and that there were specific and nonconclusory 
allegations regarding his political bias toward the 
plaintiff; (2) the drafting and editorial process of the 
statements in question lent itself to a reasonable 
inference of deliberate or reckless falsification; (3) the 
article hyperlinked to a source that directly 
contradicted the allegedly defamatory statements, 
which further supported such an inference; and (4) the 
newspaper’s subsequent correction to the allegedly 
defamatory article did not undermine the plausibility 
of that inference. See Palin, 940 F.3d at 813-15; see 
also McDougal v. Fox News Network, LLC, No. 19-CV-
l1161 (MKV), 2020 WL 5731954, at *8 (S.D.N.Y. Sept. 
24, 2020). Unlike in Palin, there are no allegations 
here to suggest that any journalists at VICE had a 
similar editorial background, and the only allegations 
of bias are impermissibly conclusory. See PI. Opp. Br. 
at 1. Furthermore, there are no factual allegations 
regarding the drafting or editorial process of the 
statements in question that would render plausible a 
claim of actual malice. Finally, unlike in Palin, BYD 



24a 

 

advances no nonconclusory allegations of subjective 
knowledge; in Palin, the Second Circuit deemed it 
relevant that the editor had previously served as an 
editor for publications that had debunked the 
allegedly defamatory statements. See Palin, 940 F.3d 
at 814. Indeed, further distinguishing this case from 
Palin is the fact that there are no allegations specific 
to the individuals responsible for the allegedly 
defamatory statements. See Sullivan, 376 U.S. at 287. 
BYD’s theory that Palin compels denial of the motion 
to dismiss because at the motion to dismiss stage, 
“[t]he test is whether the complaint is plausible, not 
whether it is less plausible than an alternative 
explanation,” see PI Opp. Br. at 10-11 (quoting Palin, 
940 F.3d at 815), misses the point. The Court is not 
resting its conclusion on a theory that VICE’s theory 
is more plausible than BYD’s; rather, the Court 
concludes that BYD’s theory that VICE fabricated 
something the report said is implausible, considering 
the parallels between what is stated in the Report and 
what BYD objects to in the article. 
 
 At this stage, BYD is, of course, entitled to have 
that all reasonable inferences drawn in its favor. But 
its claim that VICE acted knowingly is unsupported 
by any factual allegations in the Complaint. And even 
at this juncture, BYD’s claim that knowledge can be 
inferred from the Complaint on the basis of the text of 
the article is implausible. “The truth of factual 
allegations that are contradicted by documents 
properly considered on a motion to dismiss need not 
be accepted.” In re Aegon N.V. Sec. Litig., No. 03-CV-
0603 (RWS), 2004 WL 1415973, at *5 (S.D.N.Y. June 
23, 2004); see also Rapoport v. Asia E/ecs. Holding 
Co., 88 F. Supp. 2d 179, 184 (S.D.N.Y. 2000). For these 



25a 

 

reasons, BYD has failed to state a claim that VICE 
acted with knowledge of the alleged falsities, even 
after drawing all reasonable inferences in its favor.  
 
 2. BYD fails to plausibly allege that VICE 
acted with reckless disregard for the truth 
 
 The Court next assesses whether the facts in the 
Complaint plausibly establish that VICE acted with 
reckless disregard for the truth. For purposes of 
actual malice, recklessness is measured not by 
“whether a reasonably prudent man would have 
published, or would have investigated before 
publishing,” but instead “whether there is sufficient 
evidence ‘to permit the conclusion that the defendant 
in fact entertained serious doubts as to the truth of his 
publication.’” Church of Scientology Int 7 v. Behar, 238 
F.3d 168, 174 (2d Cir. 2001) (citing St. Amant, 390 
U.S. at 731). 
  
 As above, there are no factual allegations 
regarding VICE’s subjective knowledge, including 
that VICE harbored any doubts about the veracity of 
its reporting. BYD recapitulates its arguments as to 
actual knowledge by framing them in the alternative 
as reckless disregard for the truth. See PI. Opp. Br. at 
1. But as above, without any factual predicate to 
support the conclusory assertion that VICE acted with 
reckless disregard for the truth, any claim as to an 
inference of actual malice based on the text of the 
article fails. Even read in the light most favorable to 
BYD, the article’s language, standing alone, does not 
surpass actual malice’s “high bar.” McDougal v. Fox 
News Network, LLC, No. 19-CV-l 1161 (MKV), 2020 
WL 5731954, at *8 (S.D.N.Y. Sept. 24, 2020).  



26a 

 

 
 To the extent that BYD argues that VICE acted 
with actual malice by relying on a single source, the 
claim runs contrary to longstanding principles 
governing defamation suits. “[R]eliance on 
anonymous or unreliable sources without further 
investigation may support an inference of actual 
malice,” where the plaintiff includes additional 
allegations to buttress that inference. Biro II, 807 
F.3d at 546 (emphasis added); see also Cabello-
Rondon v. Dow Jones & Co., Inc., 720 F. App’x 87, 89 
(2d Cir. 2018). BYD alleges that ASPI is “biased and 
discriminatory against China and Chinese 
businesses,” that “ASPI has been extensively and 
publicly criticized for its work,” and that “[t]he 
Wikipedia page for ASPI contains a section devoted to 
criticism of the organization.” Compl. ¶¶19-20. And 
BYD also alleges that ASPI has “an anti-China 
agenda” and that it “receives funding from strategic 
rivals of the Chinese government.” Id. ¶¶21-22. But 
none of these allegations, even read with all 
inferences drawn in BYD’s favor, plausibly establish 
that VICE recklessly disregarded the truth in 
reporting, as none come close to plausibly alleging 
that anyone at VICE was “subjectively aware that the 
source was unreliable.” Secord v. Cockburn, 747 F. 
Supp. 779, 789 (D.D.C. 1990).  
 
 BYD’s claim that VICE should have investigated 
ASPI’s reputation prior to citing the Report also fails 
as a matter of law. “A failure to investigate before 
publishing, even when a reasonably prudent person 
would have done so, is not sufficient to establish 
reckless disregard.” Harte-Hanks Commc’ns, Inc. v. 
Connaughton, 491 U.S. 657, 688 (1989). “[T]here is no 



27a 

 

rule that an author must conduct an investigation 
absent a showing that he had reason to doubt the 
veracity of his sources, or possessed other information 
leading him to question the truth of his assertion.” 
World Boxing Council v. Cosell, 715 F. Supp. 1259, 
1266 (S.D.N.Y. 1989); see also Cabello-Rondon v. Dow 
Jones & Co., Inc., No. 16-CV-3346 (KBF), 2017 WL 
3531551, at *9 (S.D.N.Y. Aug. 16, 2017), aff’d, 720 F. 
App’x 87 (2d Cir. 2018). None of the facts in the 
Complaint allege that VICE had “obvious reasons” to 
doubt the veracity of ASPI prior to publishing or that 
it possessed information that should have put it on 
notice as to the veracity of the report. See Biro v. 
Conde Nast (“Biro I ), 963 F. Supp. 2d 255, 278, 285 
(S.D.N.Y. 2013), aff’d, 807 F.3d 541 (2d Cir. 2015), and 
aff’d, 622 F. App’x 67 (2d Cir. 2015); see also Schatz v. 
Republican State Leadership Comm., 669 F.3d 50, 56, 
58 (1st Cir. 2012) (noting that a failure to perform an 
“additional investigation” was insufficient to allege 
actual malice).  
 
 BYD asserts that had VICE researched ASPI’s 
reputation, including on Wikipedia, it would have 
been put on notice that ASPI has been criticized in the 
past for alleged bias. See Compl. ¶¶20-22. But BYD’s 
theory would impose on VICE a duty to investigate 
even in circumstances where VICE had no subjective 
reason to doubt the veracity of its sources; the claim is 
essentially that had VICE investigated, it would have 
learned about the criticisms that have been directed 
at ASPI in the past. In light of the fact that the 
Complaint is devoid of any factual allegations to 
support the proposition that there were “obvious 
reason[s]” why VICE should have been on notice that 
it had a duty to investigate further, such a failure to 



28a 

 

investigate would at most constitute negligence. Cf. 
Schatz, 669 F.3d at 58. Indeed, other than the 
Complaint’s conclusory language, BYD’s allegations 
amount to a claim that VICE acted “negligently” or 
that it would have been “prudent” to verify prior to 
publishing. Biro I, 963 F. Supp. 2d at 278. But that is 
not the test for actual malice; “the operative question 
is whether a defendant failed to investigate in the face 
of ‘actual, subjective doubts as to the accuracy of the 
story.’” Id. Even read in the light most favorable to 
BYD, the facts alleged in the Complaint do not 
support such a theory, and the allegations do not rise 
to the level of actual malice. 
 
 In sum, stripping the Complaint from its 
barebones assertions of subjective knowledge makes 
clear that the remaining factual content does not 
“permit[] the reasonable inference that the defendant 
is liable” for the kind of subjective knowledge BYD is 
claiming here. Shay v. Walters, 702 F.3d 76, 82-83 (1st 
Cir. 2012) (internal quotation marks and citation 
omitted); see also Biro I, 963 F. Supp. 2d at 276, 280. 
There are no facts to support a theory of subjective 
knowledge, even after drawing all reasonable 
inferences in BYD’s favor, such that a finding of actual 
malice would be proper on those grounds. And in light 
of the deficit of any nonconclusory allegations that 
VICE acted with knowledge of falsity, BYD’s claim as 
to knowledge fails.   
 
 Because BYD has failed to plead facts that 
plausibly establish that VICE acted with actual 
malice, its defamation claim fails as a matter of law. 
Accordingly, the motion to dismiss is GRANTED.  
 



29a 

 

 VICE also argues that the neutral reportage 
privilege protects its statements regarding the ASPI 
Report. See Def. Br. at 23-25. The Court does not 
reach this argument because it concludes that BYD 
has failed to plausibly allege actual malice. 
 
 D.  The dismissal is with prejudice 
 
 BYD was given an opportunity to amend after 
VICE filed its motion to dismiss, Dkt. No. 21, and it 
opted not to do so, Dkt. No. 22. Because BYD was 
previously afforded the opportunity to amend its 
Complaint, the Complaint is dismissed with 
prejudice. See De Jesus v. Sears, Roebuck & Co., 87 
F.3d 65, 72 (2d Cir. 1996) (dismissal with prejudice is 
proper when “a party has been given ample prior 
opportunity to allege a claim”). In any event, leave to 
amend may be denied “when amendment would be 
futile.” Tocker v. Philip Morris Cos., 470 F.3d 481, 491 
(2d Cir. 2006). The Court concludes that amendment 
would be futile, which provides further grounds for 
dismissal with prejudice.  
 
 IV. CONCLUSION 
 
 For the reasons stated above, VICE’S motion to 
dismiss is GRANTED with prejudice. Because the 
Court resolves this motion on the papers, VICE’s 
request for oral argument, Dkt. No. 27, is denied. The 
Clerk of Court is respectfully directed to enter 
judgment and close the case. 
 
 
 
 



30a 

 

 This resolves Dkt. Nos. 17 and 27. 
 
SO ORDERED. 
Dated: March 31, 2021 
New York, New York 
ALISON J. NATHAN  
United States District Judge  



31a 

 

SECOND CIRCUIT OPINION 
 

UNITED STATES COURT OF APPEALS 
FOR THE SECOND CIRCUIT 

 
SUMMARY ORDER 

 
RULINGS BY SUMMARY ORDER DO NOT 
HAVE PRECEDENTIAL EFFECT. CITATION 
TO A SUMMARY ORDER FILED ON OR AFTER 
JANUARY 1, 2007, IS PERMITTED AND IS 
GOVERNED BY FEDERAL RULE OF 
APPELLATE PROCEDURE 32.1 AND THIS 
COURT’S LOCAL RULE 32.1.1. WHEN CITING A 
SUMMARY ORDER IN A DOCUMENT FILED 
WITH THIS COURT, A PARTY MUST CITE 
EITHER THE FEDERAL APPENDIX OR AN 
ELECTRONIC DATABASE (WITH THE 
NOTATION “SUMMARY ORDER”). A PARTY 
CITING A SUMMARY ORDER MUST SERVE A 
COPY OF IT ON ANY PARTY NOT 
REPRESENTED BY COUNSEL.  
 

At a stated term of the United States Court of 
Appeals for the Second Circuit, held at the Thurgood 
Marshall United States Courthouse, 40 Foley Square, 
in the City of New York, on the 1st day of March, two 
thousand twenty-two.   



32a 

 

Present: DEBRA ANN LIVINGSTON,  
Chief Judge,  
AMALYA L. KEARSE,  
EUNICE C. LEE,  
Circuit Judges.  

_____________________________________  
 
BYD COMPANY LTD.,  

Plaintiff-Appellant,  
 
v.      21-1097  

 
VICE MEDIA LLC,  

Defendant-Appellee.  
_____________________________________  
 
For Plaintiff-Appellant: DILAN A. ESPER and 

Charles J. Harder, Harder LLP, 
New York, NY.  

 
For Defendant-Appellee: RACHEL F. STROM and 

Amanda B. Levine, Davis Wright 
Tremaine LLP, New York, NY.  

 
Appeal from a judgment of the United States 

District Court for the Southern District of New York 
(Nathan, J.). 
 

UPON DUE CONSIDERATION, IT IS 
HEREBY ORDERED, ADJUDGED, AND 
DECREED that the judgment of the district court is 
AFFIRMED.  

 
Plaintiff-Appellant BYD Company Ltd. (“BYD”) 

appeals from a March 31, 2021, judgment of the 



33a 

 

United States District Court for the Southern District 
of New York (Nathan, J.), granting Defendant-
Appellee VICE Media LLC’s (“VICE”) motion to 
dismiss BYD’s complaint (the “Complaint”) pursuant 
to Federal Rule of Civil Procedure 12(b)(6). In the 
Complaint, BYD brought one count of defamation 
under New York law, alleging that VICE defamed it 
when it published an article on its website on April 11, 
2020 (the “VICE Article”), titled: “Trump Blacklisted 
This Chinese Company. Now It’s Making Coronavirus 
Masks for U.S. Hospitals.” App’x at 77. The district 
court dismissed the Complaint with prejudice on the 
ground that it fails to state a claim upon which relief 
can be granted because, among other reasons, the 
content of the headline of the VICE Article is 
privileged under New York law, and the Complaint 
did not plausibly plead actual malice with respect to 
an allegedly defamatory statement in the body of the 
VICE Article.1 BYD timely appealed. We assume the 

parties’ familiarity with the underlying facts, 
procedural history, and issues on appeal, which we 
reference only as necessary to explain our decision to 
affirm.  

 
“We review de novo the grant of a motion to 

dismiss under Rule 12(b)(6) . . . , accepting as true the 
factual allegations in the complaint and drawing all 
inferences in the plaintiff’s favor.” Biro v. Conde Nast 
(“Biro II”), 807 F.3d 541, 544 (2d Cir. 2015). To survive 
                                            
1 The parties’ briefs assume that New York law controls. That 

is “sufficient to establish choice of law.” Fed. Ins. Co. v. Am. 
Home Assur. Co., 639 F.3d 557, 566 (2d Cir. 2011).   

 



34a 

 

a motion to dismiss, “a complaint must contain 
‘enough facts to state a claim to relief that is plausible 
on its face.’” Id. (quoting Bell Atl. Corp. v. Twombly, 
550 U.S. 544, 570 (2007)). 

 
A. “Blacklist” Headline  
 
BYD argues on appeal that the district court erred 

in concluding that the claims advanced in the 
headline of the VICE Article are protected under New 
York’s fair and true reporting privilege. Section 74 of 
the New York Civil Rights Law provides, in relevant 
part, that “[a] civil action cannot be maintained 
against any person, firm or corporation, for the 
publication of a fair and true report of any judicial 
proceeding, legislative proceeding or other official 
proceeding.” N.Y. Civ. Rights Law § 74. “To be ‘fair 
and true,’ the account need only be ‘substantially 
accurate.’” McRedmond v. Sutton Place Rest. & Bar, 
Inc., 851 N.Y.S.2d 478, 480 (1st Dep’t 2008) (internal 
quotation marks and citation omitted). “A report is 
‘substantially accurate’ if, despite minor inaccuracies, 
it does not produce a different effect on a reader than 
would a report containing the precise truth.” Karedes 
v. Ackerley Grp., Inc., 423 F.3d 107, 119 (2d Cir. 2005) 
(internal quotation marks and citation omitted). “ A 
fair and true report admits of some liberality; the 
exact words of every proceeding need not be given if 
the substance be substantially stated.” Holy Spirit 
Ass’n for Unification of World Christianity v. New 
York Times Co., 49 N.Y.2d 63, 67 (1979) (internal 
quotation marks, citation, and alteration omitted). 
Moreover, “[w]hen determining whether an article 
constitutes a ‘fair and true’ report, the language used 
therein should not be dissected and analyzed with a 



35a 

 

lexicographer’s precision.” Id. at 68. “Nor should a fair 
report which is not misleading, composed and phrased 
in good faith under the exigencies of a publication 
deadline, be thereafter parsed and dissected on the 
basis of precise denotative meanings which may 
literally, although not contextually, be ascribed to the 
words used.” Id.  

 
The district court properly concluded that both the 

headline and corresponding text of the VICE Article 
are privileged under New York Civil Rights Law § 74. 
The claim that BYD was “blacklisted” by President 
Trump is supported by the legislative history and text 
of Section 7613 of the National Defense Authorization 
Act for Fiscal Year 2020 (“NDAA”), signed into law by 
President Trump, which provides that federal funds 

  
shall not be used . . . for the procurement of rolling 
stock for use in public transportation if the 
manufacturer . . . is owned or controlled by, is a 
subsidiary of, or is otherwise related legally or 
financially to a corporation based in a country 
that—  

 
“(i) is identified as a nonmarket economy 
country (as defined in section 771(18) of the 
Tariff Act of 1930 (19 U.S.C. 1677(18))) as of 
the date of enactment of this subsection; 
  
“(ii) was identified by the United States Trade 
Representative in the most recent report 
required by section 182 of the Trade Act of 
1974 (19 U.S.C. 2242) as a foreign country 
included on the priority watch list defined in 
subsection (g)(3) of that section; and  



36a 

 

 
“(iii) is subject to monitoring by the Trade 
Representative under section 306 of the Trade 
Act of 1974 (19 U.S.C. 2416).  

 
NDAA, Pub. L. No. 116-92, § 7613, 133 Stat. 1198, 
2314 (2019). Because China meets the criteria of § 
7613, as legislators, commentators, and BYD itself 
have acknowledged, see Supp. App’x at 16–17, 21, 29, 
34–35, 37, the NDAA prohibits the use of federal 
funds for the purchase of rail cars and buses from 
BYD, an electric vehicle manufacturer based in 
Shenzhen, China, thus placing it on a forbidden list of 
manufacturers — in other words, a “blacklist.” While 
BYD may wish for us to apply a “lexicographer’s 
precision” to this term, “pars[ing] and dissect[ing]” a 
claim that is substantially true, that is not the law. 
Holy Spirit, 49 N.Y.2d at 68. We therefore affirm the 
district court’s holding that the headline of the VICE 
Article is privileged under New York Civil Rights Law 
§ 74.2 

 
B. Statement Regarding Forced Labor  
 
BYD next argues that the district court erred in 

concluding that the Complaint failed to plausibly 
allege actual malice with respect to a statement in the 

                                            
2 BYD also appeals the district court’s holding that the headline 
of the VICE Article is protected as a “fair index” of the Article’s 
contents. See Karedes, 423 F.3d at 115 n.1 (recognizing the 
existence of a “fair index” privilege under New York law). 
Because we affirm the district court’s decision on the alternative 
ground that the headline is privileged as a fair and true report of 
a legislative proceeding, we need not reach that holding.   



37a 

 

body of the VICE Article claiming that a report from 
the Australian Strategic Policy Institute (the “ASPI 
Report”) “identified” BYD as “one of 83 companies . . . 
using forced Uighur labor in its supply chain.” App’x 
at 83. BYD asserts that VICE drafted that statement 
with actual malice because the ASPI Report “never 
said that BYD used forced labor in its supply chain.” 
Br. of BYD at 12.  

 
“Limited-purpose public figures who seek damages 

for defamatory statements must show that the 
statements were made with ‘actual malice’—that is, 
with knowledge that the statements were false or with 
reckless disregard as to their falsity.”3 Biro II, 807 

F.3d at 544. The standard imposes a “heavy burden of 
proof, a burden that is designed to assure to the 
freedoms of speech and press that breathing space 
essential to their fruitful exercise.” Contemp. Mission, 
Inc. v. New York Times Co., 842 F.2d 612, 621 (2d Cir. 
1988) (internal quotation marks and citations 
omitted). “Despite its name, the actual malice 
standard does not measure malice in the sense of ill 
will or animosity, but instead the speaker’s subjective 
doubts about the truth of the publication.” Church of 
Scientology Int’l v. Behar, 238 F.3d 168, 174 (2d Cir. 
2001). “Although actual malice is subjective, a court 
typically will infer actual malice from objective facts, 
understanding that a defendant in a defamation 
action will rarely admit that he published the relevant 
statements with actual malice.” Biro II, 807 F.3d at 
545 (internal quotation marks and citation omitted). 

                                            
3 BYD has conceded that it is a limited-purpose public figure for 
purposes of this appeal.   



38a 

 

“The reckless conduct needed to show actual malice is 
not measured by whether a reasonably prudent man 
would have published, . . . but by whether there is 
sufficient evidence to permit the conclusion that the 
defendant in fact entertained serious doubts as to the 
truth of his publication.” Scientology, 238 F.3d at 174 
(internal quotation marks and citation omitted). 
Further, “[a]ctual malice can be established using 
circumstantial evidence.” Dongguk Univ. v. Yale 
Univ., 734 F.3d 113, 123 (2d Cir. 2013). 

 
Federal Rule of Civil Procedure 9(b) allows 

malice to “be alleged generally,” Fed. R. Civ. P. 9(b), 
“but ‘does not give [a plaintiff] license to evade the less 
rigid—though still operative—strictures of Rule 8.’” 
Biro II, 807 F.3d at 545 (quoting Ashcroft v. Iqbal, 556 
U.S. 662, 686–87 (2009)). And under Rule 8’s plausible 
pleading standard, “a complaint must contain ‘enough 
facts to state a claim to relief that is plausible on its 
face.’” Id. at 544 (quoting Twombly, 550 U.S. at 570). 
“A claim is plausible ‘when the plaintiff pleads factual 
content that allows the court to draw the reasonable 
inference that the defendant is liable for the 
misconduct alleged.’” Id. (quoting Iqbal, 556 U.S. at 
678). “But ‘naked assertions’ or ‘conclusory 
statements’ are not enough.” Id. (quoting Iqbal, 556 
U.S. at 678).  

 
The district court properly concluded that the 

Complaint failed adequately to plead actual malice 
with respect to the VICE Article’s statement that the 
ASPI Report alleged that BYD used forced Uyghur 
labor in its supply chain. The ASPI Report amply 



39a 

 

supports the VICE Article’s description of its 
allegations.4 The ASPI Report provides:  

 
In all, ASPI’s research has identified 83 foreign 
and Chinese companies directly or indirectly 
benefiting from the use of Uyghur workers 
outside Xinjiang through potentially abusive 
labour transfer programs as recently as 2019: . 
. . BYD . . . . 

 
App’x at 26 (emphasis added). To the extent that there 
is an appreciable difference in meaning between the 
statement that BYD used forced Uyghur labor “in its 
supply chain,” App’x at 83, and the statement that 
BYD “directly or indirectly benefit[ted]” from such 
labor, App’x at 26, standing alone, it is far too 
insignificant to support a claim of actual malice.  
 

Moreover, the VICE Article’s description is 
buttressed by other statements in the ASPI Report as 
well. The ASPI Report further alleges that a company 
by the name of Hubei Yihong Precision 
Manufacturing Co. Ltd (“Hubei Yihong”) used forced 
Uyghur labor, that Hubei Yihong is a subsidiary of 
Dongguan Yidong Electronic Co. Ltd (“Dongguan 
Yidong”), and that Dongguan Yidong “suppl[ies] 

                                            
4 We may consider both the VICE Article and the ASPI Report 
because both documents were attached as exhibits to the 
Complaint. See United States ex rel. Foreman v. AECOM, 19 
F.4th 85, 106 (2d Cir. 2021) (“In considering a motion to dismiss 
for failure to state a claim pursuant to Rule 12(b)(6), a district 
court may consider the facts alleged in the complaint, documents 
attached to the complaint as exhibits, and documents 
incorporated by reference in the complaint.”).   



40a 

 

directly to BYD.” App’x at 55. These allegations place 
forced Uyghur labor directly into BYD’s supply chain. 
Finally, the ASPI Report contains a flow chart 
purporting to show forced Uyghur labor moving from 
China’s Xinjiang Province to Hubei Yihong, and 
components manufactured at Hubei Yihong moving to 
Dongguan Yidong, and finally, to BYD. App’x at 45. In 
other words, through BYD’s supply chain. We 
therefore conclude that BYD’s actual malice claim is 
not “plausible on its face” under Fed. R. Civ. P. 8, and 
that the district court did not err in so holding.5 Biro 

II, 807 F.3d at 544 (quoting Twombly, 550 U.S. at 
570). 

 
We have considered BYD’s remaining 

arguments and find them to be without merit. 
Accordingly, we AFFIRM the judgment of the district 
court.  

 
FOR THE COURT:  
Catherine O’Hagan Wolfe, 
Clerk of Court 

                                            
5 We note also that BYD’s pleading with respect to actual malice 
is also flawed in that it does not “identify the individual 
responsible for publication” of the challenged statements in the 
VICE Article. Palin v. New York Times Co., 940 F.3d 804, 810 n.9 
(2d Cir. 2019) (quoting Dongguk, 734 F.3d at 123). For when 
actual malice is at issue, “the critical question is the state of mind 
of those responsible for the publication.” Id. at 810 (emphasis 
added). But even if it is assumed arguendo that the Complaint 
implicitly pleads that the authors of the VICE Article, Daniel 
Newhauser and Keegan Hamilton, acted with actual malice, for 
the reasons set forth above, the Complaint still fails to meet the 
pleading standard.   


